lördag 29 januari 2011

Jehovas vittnen

Jag tror

Jag tror att en som är med i Jehovas vittnen är antingen vilse i livet eller inte har hittat sin grej och vill pröva något nytt. Jag tror att den som går med i en sådan här sekt vill tillhöra en ras. Bli älskad av samma art av personer som en själv. Om man föds in i en sekt är det bara till att acceptera men när man blir gammal nog och förstår vad det innebär kunna gå ur. Jag vet att när man går ur en sekt slutar familj och vänner prata eller ens titta på en. Det är en felaktighet. Jag har ju inte samma religion som alla mina vänner. Det tycker jag är samma sak.
Om jag skulle gå med i en sekt skulle jag ta reda på allting om den först och vara riktigt säker på det jag gör. Jag skulle inte gå med den för att jag är vilse i livet exempelvis. Då finns det annan hjälp man kan få. Tillexempel hjälp grupper, kurator eller familjens stöd.
Vilka är dom?
Som alla andra sekter så förnekar dom den bibliska läran om Treenigheten. De säger även att det inte finns något helvete. De menar att när en som inte är ett Jehovas vittne dör så bara försvinner hans kropp och själ. De insisterar också på att kalla Gud för Jehova och menar att böner inte kan bli besvarade om man inte kallat på Jehovas namn. De tror att endast 144,000 stycken kommer till himlen vilket är Jehovas vittnen.  Blodtransfusion är inte tillåten på grund av att de sägs att det är av ondo. Inte ens barn tillåts att göra det vid behov. I Jehovas vittnens bibel (NTW) skriver man den helige Ande med små initialer, detta för att få honom att inte framstå som en person. De tror att Han är en slags kraft som Jehova använder, på samma sätt som människan använder elektricitet. De tror inte att den helige Ande var skapad, utan att Han alltid varit med Jehova. De tror att Jehova hämtar energi av den helige Ande när Han skapar. Skriften ger på intet sätt något stöd åt en sådan villolära. Detta är Vakttornets tolkning, och Jehovas vittnen är så indoktrinerade att de tror att V T O har rätt.
Är Vakttornets organisation Guds sanna profet här på jorden?
Till att börja med så har Vakttornets organisation en historia bakom sig av mycket allvarligt falska profetior. Falska profetior ges bara av falska profeter! Sanningen är den att Jehovas vittnen varken följer eller tillbeder Herren utan de följer och tillbeder en människogjord avgud som kallas för Vakttornets organisation, och den håller deras sinnen i ett järngrepp.
Varje gång ett Jehovas vittne blev konfronterat med en kärleksfull kristen, var det frustrerande för Jehovas vittne att tala om sin underliga lära. Det var alltid lätt för den kristne att visa Jehovas vittne att det han sa stred emot vad han kunde läsa vitt på svart i Guds Ord. Så V T O satte igång med att göra en egen bibel där de förändrade sanningen i Guds ord till en annan bibel, så att deras falska lära skulle se mera riktig ut.
Min egna utvärdering
Min teori som jag skrev i början tycker jag stämmer även nu när jag läst om Jehovas. Jag vet inte riktigt om de själva tror på ”den felaktiga bibeln” (som de har i Jehovas tro) eller om de känner att de är tvungna att tro på den. Att man blir manipulerad har jag förstått och det känns som att det är de ända dom är ute efter. Personligen tycker jag sekter inte är något ont. Men att det måste förklaras bättre vad det är och vad det innebär. Man bör tänka efter riktigt innan man går med i en sekt. Jag kommer aldrig gå med i en sekt även om jag tror på en. Som sagt kan det vara farligt och man mister all kontakt med omvärlden.
http://www.solascriptura.se/jehovitt.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar