torsdag 21 oktober 2010

fördjupning i 2 yrken

Emelie Gradin                    9f                                                                                                   2010-10-21

Fördjupning i yrket: Präst
För att bli präst måste man läsa Svenska kyrkans halvåriga grundkurs på folkhögskola. Därefter läser man i 4 år på högskolan en utbildning som heter religionsvetenskaplig inriktning. Innan man är färdig för prästgivning måste man läsa ett år på något av pastoralinstituten. Det går att läsa sådana kurser i bl.a. Uppsala och Lund.
Som präst döper man små barn men även äldre barn och vuxna. Konfirmation, bröllop och begravning är också ett par uppgifter som de håller på med.  Man får vara beredd på att möta mycket folk både var som helst och när som helst. Det är ett jobb men även något man lever med konstant. Arbetet som präst kan vara lite ensamt i mellan åt, men det finns även fina bitar i det också. En person som har hedersuppdraget att förena två förälskade människor borde vara väldigt stolt.
”Varje gång jag försökte gå en annan väg som att försöka bli läkare så blev jag knuffad tillbaka in mot prästyrket”, förklarar Kristina Lockner.

Fördjupning i yrket: Undersköterska
För att bli undersköterska kan man gå 3 år på gymnasieinriktning omvårdnadslinjen. När den utbildningen är klar kan man söka direkt till jobben: på ett sjukhus, hemtjänst, äldreboende
Hemtjänst- Huvuduppgiften man har som undersköterska när man jobbar på hemtjänsten är att ge vård och omsorg i folks egna bostäder. Man ger vård och omsorg till människor i alla åldrar. Människor som får hjälp kan vara allt från; äldre, sjuka, psykiskt sjuka, alkolister, ungdomar med olika diagnoser med flera. De vanligaste man hjälper människor som behöver hemtjänst till med är att duscha, bädda klä på sig, toalett besök, köra ut med mat, mata, gå promenader och hjälpa till med gymnastik. Det kan vara om man har ledverk eller förlamning i sin arm tillexempel. Sjuksköterskorna bestämmer ifall du får ge insulin och medicin. Man ger frukost, middag, eftermiddagsfika, kvällsmat och kvällsfika. Städning är bara en liten del i arbetet. Larmen sköts också av dig som personal. De fungerar som så att de har små klockor runt handleden där de kan trycka om ett toalett besök behövs göras eller man har trillat kommer hjälp till en. De finns inga speciella krav för att arbeta på hemtjänsten mer än en utbildning och ett B-körkort.
”Det som är bra med mitt jobb är att mina arbetsplatser skiftar i med att jag går hem till folk och jag trivs självklart bra med mina arbetskamrater. Jag har skiftande uppgifter. Mycket eget ansvar. En dag ser inte ut som en annan. Och närheten till min arbetsplats”, säger Carina Gradin.
Egen reflektion av Emelie Gradin
Man kan tro att yrkena undersköterska och präst är två helt skilda saker men det finns likheter med dom. Båda två innefattar att hela tiden träffa och lära känna nya folk. En person som jobbar som något av de här sakerna vill människor mycket väl och är till stor hjälp i allmänheten.

3 kommentarer:

  1. Wow Emelie, första inlägget där ja.. ;)
    Duktigt! ;)

    SvaraRadera
  2. Bra Emelie!

    Du har hittat en bra sida att hitta information om olika yrken, kanske vi kan tipsa de andra om den? Du borde ha angivit din källa:)
    Två intressanta yrken att skriva om, är det något av dem, som förutom dina tankar att arbeta med hundar, som skulle kunna intressera dig?

    SvaraRadera
  3. Tina, min källa till yrket präst är den länken du lade upp på din blogg :)
    min källa på de andra yrket (undersköterska) är min mamma. Hon jobbar som undersköterska i Kivik på hemtjänsten.
    De två yrkena skulle jag inte vilja jobba med i framtiden men man vet ju aldrig!

    SvaraRadera