torsdag 21 oktober 2010

prao

bättre sent än aldrig.
jag praoade på Tomelilla hundsim & pälsvård en vecka.

måndag.
cirka en timmes "resa" från kivik till tomelilla. när jag kom fram fick jag ringa till pappa för jag hade ingen aning om var jag skulle gå. till slut hitta jag och gick in. de visade mig runt lite och sen la ja av min väska och lite sånt. hela dagen var det till att titta på. en hund kom för klippning, då fick jag hjälpa till att karda. det var ganska lite att göra den dagen. mitt på dagen tog vi en fika. ungefär kl.16:00 gick ja till tåget och var hemma där en timme senare.

tisdag.
nu visste jag iallafall var ja skulle gå. karin själv har 3 hundar så dom var där + att en som jobbar där har två stycken hundar. en goldenretriver valp som hette millan, guud så söt! en gång kom det en tant med en dvärg schnauser som skulle trimmas. då fick jag hjälpa till lite grann. idag åkte jag hem lite tidigare så det blev inte så mycket att göra.

onsdag.
jag kom fram men innan jag gick till THs&Pv gick jag till ica och handla lunch. när jag kom fram var där en larador som höll på att simmma. det gick bra för han men det blev en hel del plaskande, när han var klar fick jag hjälpa till att bada och sen föna. när den var färdig gick jag upp till karin och elin, titta när dom klippte lite olika hundar. i mellan åt kom det in kunder som ville titta för de har 70% rea på väldigt mycket saker. vid fyra tiden kom mamma och hämta mig.

torsdag.
detta var en lärorik dag. bevis att jobbet som hundklipperska inte alltid är att sitta och klippa i lugn och ro medans radion spelar sin favorit låt. idag kom det en liten tant som lämna sin lilla hund. det var en riktigt långhårig shih tzu. den skulle borstas igenom, klippa klorna och sen badas. men vi  fick absolut inte klippa den. för den skulle ner till spanien och bli klippt där. asså herregud vadå förnäm? men jaja, är djuren sitt hjärta så är det. jag kan förstå henne men i den värmen som det varit i sommar är det synd om hunden att den gått runt med den pälsen och jag såg ju att den inte blivit klippt på ett bra tag. när hon kom tillbaka för att hämta han sa hon: nemen får han ingen liten godisbit? ja de brukar han få när han varit så duktig, ja min lilla snutte gubbe! asså herregud de va ju bara pinsamt. dagen var lite koko men väldigt rolig ändå förutom en sak... det kom in en "punkig"  kille med en jääääätte stor Newfoundland. wooow sikken bjässe!! vi skulle karda honom, bada han sen föna. de kan jag säga inte va så trevligt. han lukta inte direkt hallon den hunden inte. menmen det är sånt som också måste göras. men det äckligaste var nog att se dens ögon. slå upp det på google så ska ni få se så vidriga ögon en sån hund har. det tog riktigt lång dit att fixa den hunden men tiden gick rätt snabbt.

fredag.
sista dagen på veckan, då vill man bara ha helg. men det var kul att slippa skolan iallafall. vi började med att en liten norfolkterrier skulle trimmas och smått klippas. han var jätte gullig. en liten fika rast gjorde vi på förmiddagen för att jag kunde passa på att fråga lite frågor då. sen kom mamma och wilma för jag lämna en blomma som mamma hade med sig. vi pröva ut och köpte sele till wilma som hon kan ha i bilen nu. super!

veckan blev lyckad och detta är något som jag kan tänka mig att hålla på med i framtiden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar